Nagyon felszabadító érzés új kollégákkal dolgozni egy teljesen új közegben – mondja Börcsök Enikő, a Kurázsi mama és gyermekei című előadás főszereplője. A darab bemutatója február 9-én, pénteken lesz a Petőfi Színházban. A művésznővel még a próbák idején beszélgettünk.
– Egy osztályba jártak Oberfrank Pállal, a Petőfi Színház igazgatójával. A volt osztálytársak tartják egymással a kapcsolatot?
– Kevesen maradtunk a pályán az osztályból. Sokan elmentek külföldre, sajnos egy-kettő meg is halt. A Palival azért tartjuk, mert ő évekig a Vígszínházban volt, mindig is barátságban voltunk, úgyhogy igazából csak vele.
– Tervezték, hogy együtt fognak dolgozni Veszprémben?
– Nem. Ez a felkérés engem teljesen váratlanul ért. Nagyon meglepődtem, de nagyon meg is örültem. Nem gondoltam, hogy ide ő engem valaha is meg fog hívni. Az osztályom a Kurázsi kapcsán jött Veszprémbe (Börcsök Enikő a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanára – a szerk. megj.), arra válogatott az igazgató és Funtek Frigyes rendező. Funtek Frigyesnek annyira megtetszettek a fiúk, hogy a Holt költők társaságában és az Isten pénzében is szerepet adott nekik.
[stextbox id=”black”]
Börcsök Enikő szakmai életrajza a Vígszínház honlapjáról:
Mezőtúron született. 1987-től 1991-ig járt a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, Marton László osztályába. A diploma megszerzése után 1991-től 1994-ig a Kaposvári Csiky Gergely Színházban játszott, 1994 ősze óta pedig a Vígszínház tagja. Több mint 60 színházi és két tucat film-, illetve tévészerep köthető a nevéhez. Rendezéssel is foglalkozik. Kiemelkedő színészi teljesítményeit a Vígszínház 1997-ben Varsányi Irén-emlékgyűrűvel, 2009-ben Ajtay Andor-emlékdíjjal, három alkalommal pedig Ruttkai Éva-emlékgyűrűvel ismerte el (1998, 2000, 2005). A Paszport című filmben nyújtott alakításáért a 32. Magyar Filmszemle legjobb női alakítás díját kapta 2001-ben. A 2005-ös V. POSZT-on a legjobb női főszereplő díját nyerte el Scribe: Adrienne című darabjában nyújtott alakításáért. 2007-ben a Happy Art Fesztivál Colombina-díját kapta a legjobb női alakításért. A 2009-es IX. POSZT-on pedig a legjobb női epizódszereplőnek választották Tracy Letts: Augusztus Oklahomában című darabjában mutatott kiemelkedő játékáért. Ugyanez az alakítás hozta meg számára a 2008/2009-es Színikritikusok-díját is.
[/stextbox]
– A Kurázsi mama és gyermekei örök érvényű darab. Ma miért aktuális?
– A darabban egy hosszú évekig tartó háborúról van szó, amelyen végig kell menni és életben kell maradni. Épp a napokban gondoltam végig, hogy mennyi anya lehet most hasonló helyzetben, akik országról országra vándorolnak a gyerekeikkel, fogalmuk sincs, hol kötnek ki, hol ébrednek, mit adnak nekik enni, és egyáltalán hogyan élik túl azt a kilátástalan pár évet, ami vár rájuk. Túlélik-e egyáltalán? Valahogy egyre fenyegetőbb ez a veszély, és egyre több kiszolgáltatott sorsú ember van itt most körülöttünk.
– Korábban már szerepelt a Kurázsi mama és gyermekeiben. Akkor, 1998-ban Kurázsi mama néma lányát alakította, most magát Kurázsi mamát.
– Húsz évvel ezelőtt teljesen más volt az emberi tapasztalatom, mint most, akkor még fiatal voltam, és azóta nagyon sok veszteség ért a saját életemben is. Maga a történet is több ponton kapcsolódik az életemhez. Akkor annyit láttam az egészből, hogy van egy lány, aki végigszenvedi a háborút, nem tud férjhez menni, nem lesz gyereke, nőként nem tud kiteljesedni. Gyakorlatilag a háború áldozatává válik. A darabban Kurázsi másik két gyermeke, a két fia is meghal, de ő maga az életet választja, és megy tovább mindenáron. Tehát teljesen más szempontból nézem most Brecht művét, és Funtek Frigyes is más tapasztalatokkal rendelkezik most, hatvanévesen, mint akkor a negyvenéves Szász János.
– Kurázsi mama jutalomjáték minden színésznő számára.
– Milyen érdekes, hogy egy darabban az ember eljátszik egy fiatal lányt, és egyszer csak beleöregszik az anyja szerepébe. Klassz érzés, hogy eljutottam idáig.
– Szeret kilépni a Vígszínház falai közül?
– Nagyon! Azért huszonöt év sok egy színháznál. Szeretek a Vígszínházban lenni, de nagyon felszabadító érzés új kollégákkal dolgozni egy teljesen új közegben. Az ember valahogy jobban felméri a saját helyét a világban, mint a megszokott keretek között.
– Nehéz volt az egyeztetés?
– A Vígszínházban tudják egy éve, hogy nekem itt van feladatom, és alkalmazkodtak ehhez, erre az időszakra nem tettek bele engem új darabba, csak a meglévő előadásokban játszom. Nagyon sok vígszínházi kollégám ígérte, hogy megnéz. Remélem, így is lesz!
– Megkérdezhetem, hogy van mostanában?
(Börcsök Enikő két vesetranszplantáción esett át – a szerk. megj.)
– Köszönöm, jól! A műtét óta ugyanúgy élek, mint más. A Nemzeti Veseprogram nagykövete vagyok. Rengeteg gyerekkel foglalkozom, táboroztatom őket, párommal, Tóth József festőművésszel egy transzplantációs alapítvány önkéntesei vagyunk. A hétköznapjaimhoz tartozik, hogy segítsek másokon, főleg a gyerekeken.
[stextbox id=”black”]
Bertold Brecht–Paul Dessau: Kurázsi mama és gyermekei
Brecht a háború erkölcse ellen emeli fel a hangját a Kurázsi mama és gyermekei című művében, melynek alcíme: Krónika a 30 éves háborúból. A tragikomédia főszereplője Fierlingné Anna, a markotányosnő, azaz Kurázsi mama és a háború. Kurázsi mama üzletnek tekinti a háborút, amely jó alkalom a meggazdagodásra, csak élve kell kikerülni belőle.
Az előadás rendezője Funtek Frigyes, a főbb szerepekben: Börcsök Enikő, Bajor Lili eh., Konfár Erika eh., Gaál Attila Csaba, Szombathy Gyula, Tóth Loon, Halas Adelaida, Módri Györgyi, Zsolnay András, Vajda Károly, Szeles József.
[/stextbox]