Óriási vállalás volt nagy reményekkel, de nem a nagyságrendje miatt emésztett fel önkormányzati milliárdokat. Hamar kiderült, hogy már az induláskor hiba csúszott a koncepcióba és a költségbecslésbe is.
Hogy ki vert át kit, azt azóta se tudjuk pontosan. Megnevezett, elszámoltatott felelősök nincsenek. Csak a lerobbant járműpark és a veszprémiek mindennapos zsörtölődése a V-Busz által nyújtott kritikán aluli szolgáltatás miatt.
Az év végére beígért vadonatúj MAN buszok remélhetőleg meghozzák a gyökeres változást, és Veszprémnek valóban XXI. századi, minden igényt kielégítő tömegközlekedése lesz. Már csak addig kell kibírni, ami persze nem enyhíti a most a kánikulában szenvedők buszos keserveit. Csakhogy a pislákoló örömbe jó adag kétely és aggodalom is vegyül, hiszen továbbra is az a V-Busz Kft. lesz a szolgáltató, amely három éven át feneketlen kútként nyelte el a város pénzét. Az új járműflotta megvásárlásához pedig közel ötmilliárd forintos hitelt (beszerzésre 3,9 milliárd + 1 milliárd az áfára, ami egy éven belül visszafizetendő) készül felvenni 13 éves futamidővel. A vállalat az önkormányzat cége, az önkormányzat eladósodása pedig a mi adósságunk.
Panaszáradat
A V-Busz Kft.-t majdnem napra pontosan három évvel ezelőtt, 2018. június 27-én alapították meg közgyűlési határozattal. A szándék az volt, hogy példát mutassanak, hogyan lehet felszámolni a Volán-társaságtól való „függőséget” és saját kézbe venni a közösségi közlekedést. A veszprémi lila flottát használt, 500–600 ezer kilométert futott, külföldről vásárolt, különböző típusú járművekből rakták össze, amelyek egyre gyakrabban meghibásodtak. Volt olyan nap, amikor a buszok tíz százaléka nem tudott forgalomba állni, de a teljesítő járatok is gyakran lerobbantak menet közben. Nem volt elég gépkocsivezető, gond volt a menetrenddel, a jegyértékesítéssel, a szervizháttérrel is (megírtuk, hogy egy fehérvári cég két nyugdíjas szerelője próbálkozott a lehetetlen feladattal). A veszprémi közösségi oldalakon ma reggel is dőlt a panasz az emberekből a buszokon tapasztalható zsúfoltság, az elviselhetetlen hőség, a nem működő klímaberendezések, a nem nyíló vagy épp nem záródó ajtók, a kimaradó járatok és a lehetetlenül szervezett menetrend miatt. Az áldatlan állapot harmadik éve tart, és semmit nem javul.
Jövőre kiderül
Van az a régi mondás, hogy ami nem megy, azt kár erőltetni. Meg egy másik: megy az, elvtársak, csak erőltetni kell! Jövőre kiderül, hogy Veszprémben melyik lesz igaz. A városvezetés mindenesetre a V-Busz Kft.-nek szavazott töretlen bizalmat, szemet hunyva több furcsaság fölött. Például, hogy a 2019-es üzleti tervben szereplő 600 milliós működési költségből hogyan lett az év végére 1,6 milliárd. Erről Porga Gyula polgármester egy közgyűlés előtt később azt mondta: átvertek minket! 2020-ban 880+154 millió forintunkba fájt a cég fenntartása, az idei költségvetésben 470 millió forint működtetési előirányzat szerepel.
Eredménytelen pályázatok(?)
A saját közlekedési cégünkhöz való ragaszkodás azért is meglepő, mert az önkormányzat idén februárban pályázatot írt ki a „város közigazgatási területén autóbusszal végzett, menetrend szerinti helyi személyszállítási közszolgáltatás ellátása, továbbá hozzá kapcsolódóan a bevételek járművek fedélzetén történő beszedésének végzése, utastájékoztatási feladatok fedélzeti teljesítése a szükséges autóbusz és autóbuszvezetői állomány, valamint annak teljes körű műszaki kiszolgálásának biztosításával”. Mégpedig azzal, hogy a kiíró „a szerződést határozott időtartamra, 2022. január 1. napjától 2031. december 31. napjáig terjedő időszakra köti”. A feladatra bárki jelentkezhetett: „pályázóként részt vehetnek azon belföldi vagy külföldi székhelyű gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók vagy mindezek konzorciumai…”
Marad a régi és az ígéretek
Ám a pályázat eredménytelenül zárult, így maradt nekünk a V-Busz, amellyel a városnak – csak úgy mellesleg – egy 2020-ban egységes szerkezetbe foglalt, 2028. december 31-éig szóló közszolgáltatási keretszerződése van. Ráadásul a kft. már a belföldi és külföldi szervezetek számára is meghirdetett pályázat előtt két hónappal, december 23-án közbeszerzési felhívást tett közzé 28 új, alacsony padlós szóló és 14 új, alacsony padlós csuklós busz megvásárlására. Úgy tűnik, a jelentkezők egyike se bizonyult alkalmasnak ezek üzemeltetésére, így a veszprémiek számára csak az a remény maradt, hogy januárban a lilák végre megmutatják, az új járművekkel ők is csodákra képesek.
Az ígéret szerint decemberben érkeznek a hitelből vásárolt, ámde saját tulajdonú, vadonatúj MAN buszok, és úgy tudjuk, öt, tisztán elektromos autóbusz beszerzése is szerepel a tervekben. Ahogy három évvel ezelőtt nagyon sokan drukkoltunk a megújuló városi tömegközlekedés sikeréért, most is ezt tesszük. A hitelt majd csak kinyögjük valahogy. Többet azonban nem fordulhat elő, hogy átverjenek minket.
A veszprémieknek XXI. századi, az Európa Kulturális Fővárosához is méltó, pontos és komfortos, szakszerű szervizháttérrel rendelkező városi közlekedésre van igényük, normális menetrenddel, jegy- és bérletértékesítéssel, utastájékoztatással, udvarias gépkocsivezetőkkel. Tessék ehhez alkalmas cégvezetőket, helyismerettel is rendelkező közlekedési szakembereket, reális és vállalható üzleti tervet készítő közgazdászokat és szigorú belső ellenőröket találni!
Fotó: Veszprém Kukac archív