Emberek ezrei rekedtek pénteken és hétfőn a Déli és a Kelenföldi pályaudvarokon, Tárnokon és még ki tudja hol az életveszélyes vasútvonalak, a rossz tájékoztatás miatt. Állítólag a MÁV „csak” provokál, de meddig még, Magyar Államvasutak?
A fagyoskodóknak, a fáradtaknak, a gyerekkel utazóknak hiába is mondta volna a bennfentes, hogy áldozatuk a Déliben és Kelenföldön nem hiábavaló, még néhány ilyen nap a karácsonyi ünnepek előtt, ne adj isten, egy tömeges baleset, és akkor a Magyar Államvasutak megkapja a biztonságos működéséhez szükséges pénzt. És talán hozzáértőkkel töltik fel a vezérkart is. Mert ami egy éve – némi iróniával szólva – szinte menetrendszerűen történik az ország összes vasútvonalán, az már a rádiókabaréba sem fér bele. A napi félórás késések már alig tűnnek fel. A legutóbb a Keleti pályaudvaron történt vonatkisiklás azért sokakat késztetett elgondolkodásra, de a pénteki és a hétfői káosz minden eddigit felülmúlt.
Csakhogy most sem történt semmi.
Az utasok morogtak, igyekeztek valahogy EGYEDÜL megoldani az utazást, például visszamentek a Városligetbe, hogy keressenek valami távolsági buszt, amire még fölférnek. Esetleg fölhívták ismerősüket, aludhatnának-e nála, mert nincs mivel hazamenniük az egész heti munka és tanulás után. A MÁV-vezér pedig közösségi oldalán azt tudatta, hogy felgyorsítják az Országos Haváriaközpont szervezését. Januártól műszaki krízishelyzet esetén „teljes hatáskörrel, országos lefedettséggel koordinálják a gyors beavatkozású egységeket, az utastájékoztatást, valamint a pótló- és a mentesítő járatokat”. 2025-ben már új szemléletű és gyakorlatú, központi támogatást is kapnak a munkájukhoz – mondta Hegyi Zsolt.
A járművek felújítását, újak beszerzését, a vasúti hálózat korszerűsítését nem ígérte. Tudja, hogy az utasok érdekérvényesítési lehetősége zéró, a kormányra nem tudnak nyomást gyakorolni, az pedig nagy valószínűséggel addig nem csoportosít át pénzt, amíg valódi tragédia nem történik.
A karácsony előtti össznépi utazást szeretnék megúszni. Egyesek szerint még a december 24-ét is azért adták ki pihenőnapnak, hogy a hat napra duzzasztott hétvégén csak célállomásukra érnek az ünneplők. Más bennfentesek tudni vélik, nem is akarja a Magyar Államvasutak gyorsan megoldani a kríziseket, mert minél többször és minél hosszabb ideig tart a közlekedési káosz, annál nagyobb esélyét látják a költségvetési pénzek számukra kedvező átcsoportosításának. Mert egyelőre az unalomig ismételt válasz: majd ha a kormány az Európai Uniótól megkapja a Magyarországnak járó támogatást, akkor lesz forrás a korszerűsítésre. Addig az 1800-as évek közepén száguldozó vasparipák átlagsebessége is csak óhaj.
A jövő a közösségi közlekedésé, hirdeti honlapján a MÁV. Csak azt nem tudjuk, hol van itt a közlekedés, meg a közösség, no meg a jövő…